بارداری با  COVID-19و تاثیر آن بر جنین

16 آوریل 2020 - یک مطالعه ی جدید که بر روی سرور medRxiv در آوریل 2020 ، منتشر شد، یک مرور سیستمیک از پیامدهای مادر و جنین در بارداری تحت تأثیر COVID-19، و همچنین خطر انتقال ویروس به جنین را انجام داده است.

ابتلای زنان باردار به COVID-19 شایع تر شده است، اما تعداد مطلق موارد هنوز هم  کم هستند. این بدان معناست که میزان درگیری در حال حاضر مشخص نیست. هدف این مرور سیستماتیک پوشش کلیه گزارش های موجود و تجزیه و تحلیل نتایج -هم منتشر شده و هم منتظر انتشار- تأثیر این عفونت بر مادر و نوزاد بود.

سرکوب سیستم ایمنی و تغییر در دینامیک تنفسی که مشخصه ی بارداری است منجر به نگرانی در مورد افزایش خطرات ناشی از ابتلا به این کروناویروس جدید هم بر مادر و هم بر نوزاد شده است.

به نقل از یک مطالعه، "تغییرات فیزیولوژیکی و سیستم ایمنی که به عنوان یک مؤلفه ی طبیعی بارداری اتفاق می افتند، می توانند دارای اثرات سیستمیکی باشند که خطر عوارض ناشی از عفونت های تنفسی را افزایش می دهد". تغییر در سیستم های قلبی عروقی و تنفسی از جمله افزایش ضربان قلب، حجم ضربه ای، میزان مصرف اکسیژن و کاهش ظرفیت ریه و همچنین ایجاد سازگاری های ایمنی که به مادر اجازه می دهد جنینی را که از نظر آنتی ژنی متمایز است، تحمل کند، خطر ابتلای زنان باردار را به بیماری شدید تنفسی افزایش می دهد.

در اپیدمی های پیشین، بیماری آنفولانزا ،SARS (سندرم حاد تنفسی حاد) و MERS (سندرم تنفسی خاورمیانه) با خطر بیشتری برای بیماری مادر و مرگ در دوران بارداری در مقایسه با زنان غیر باردار ارتباط داشت.

محققان به بررسی کلیه ی بانکهای اطلاعاتی موجود تا 31 مارس 2020 پرداختند، تا تمام مقالات مربوط به این موضوع را بیابند. 23 مطالعه از کشورهای مختلف، عمدتا از چین، و یک مطالعه از کره جنوبی، هندوراس و آمریکای مرکزی را یافتند. این مطالعات؛ یافته های مربوط به 172 بارداری و 162 نوزاد را تحت پوشش قرار دادند.

این تحقیق بر ویژگیهای سلامت مادران و پیامدهای منفی بارداری به عنوان پیامدهای اصلی متمرکز شده است. پیامدهای نوزادی و وجود عفونت در نوزادان نیز از جمله ی این نتایج بودند. روشهای درمانی زنان باردار مبتلا به COVID-19 ، نیز مورد بررسی قرار گرفت.

مرور و آنالیز این مطالعات نشان داد که از 172 حاملگی که به دلیل ابتلا به  COVID-19، پیچیده شده بود، 162 نوزاد توسط 160 زن، از جمله دو مورد دوقلو، بدنیا آمدند. در پایان مطالعه ی مربوطه، دوازده بارداری هنوز ادامه داشت.

شایع ترین علائم در زنان بارداری که به دلیل COVID-19 ، حاملگی آنها پیچیده شده بود، شامل: تب در بیش از نیمی از بیماران (54٪) ، سرفه در بیش از یک سوم (35٪) ، میالژی در 17٪ ، تنگی نفس در کمی بیش از یک دهم (12 درصد) و اسهال در  4٪ بود.

تمام خانمهای آلوده به COVID-19 در دوران بارداری دچار ذات الریه شده بودند، همانطور که علائم رادیولوژیکی در تصویربرداری سی تی اسکن نشان داده بود.

بیشتر حاملگیها (تقریباً 9 از ده) با سزارین به زایمان پایان دادند. دلیل این امر، در بسیاری از موارد، کاملاً مربوط به زایمان نبود بلکه برای جلوگیری از انتقال عمودی احتمالی ویروس به کودک در دوره ی پری ناتال از طریق ترشحات واژینال، صورت گرفته بود. اکثر نوزادان در برخی از مطالعات از بدو تولد از مادران خود جدا شده بودند، تا اینکه مادران آنها بهبود یافته و آزمایشات آنها برای ویروس کرونا 2 منفی شود.

عوارض COVID-19 در بارداری چیست؟

عوارض ناشی از COVID-19 ، که این زنان تجربه کردند، عبارت بودند از:

         زایمان زودرس در یک پنجم موارد (21 درصد)

         پریشانی یا دیسترس جنین در یک دهم موارد(9 درصد)

         پارگی زودرس غشاها (8 درصد)

بسیاری از خانمها به بیماری های دیگری نیز مبتلا بودند، مانند:

         دیابت و اختلالات فشار خون بالا در یک دهم از موارد (به ترتیب 11٪ و 9٪)

         اختلالات جفت در 5٪

         سایر عفونتها در 5٪

         اسکار رحمی در 5٪

         کم کاری تیروئید در 5٪

         کم خونی در 4٪

نوزادان متولد شده از این مادران دارای عوارض زیر بودند:

         تولد زودرس در 23٪ (در مقایسه با 10 درصد زایمانهای زنده)

         سندرم دیسترس تنفسی در 14٪ (در مقایسه با 1.72 درصد از کل تولدهای زنده و 37 درصد از زایمانهای زودرس)

         ذات الریه پنومونی در 14٪ (میزان مورد انتظار: 1٪ و 10٪ در نوزادانی با زمان تولد طبیعی و نوزادان زودرس)

         وزن کم هنگام تولد در 11٪ (در مقایسه با 33٪ از کل تولدهای زنده)

         کوچک تر بودن اندازه ی نوزاد برای سن حاملگی در 3٪

         مرده زایی و مرگ بعد از تولد – هر کدام یک مورد.

تعداد نوزادانی که از طریق انتقال عمودی به ویروس آلوده شده بودند، 11٪ تخمین زده شد. این یکی از اولین تأییدها در مورد وجود انتقال عمودی برای COVID-19 است که اکثر مطالعات قبلی هیچ شواهدی از این شیوه ی انتقال پیدا نکرده بودند.

این مطالعه نشان داد در زنان باردار مبتلا به COVID-19 ، سایر بیماریهای هم آیند مانند دیابت و اختلالات فشار خون بالا نیز وجود دارد و میزان زایمان زودرس زیاد است. نوزادان این مادران به احتمال زیاد از بیماری ذات الریه و سندرم دیسترس تنفسی رنج می برند. انتقال عمودی نیز احتمالاً در بیش از یک دهم این موارد وجود دارد.

این ارقام با نتایج مطالعات دیگر موافق است. این مهم است که برخی از متخصصان بدانند که عفونت شدید کووید -19 در مادر می تواند فرکانس همه عوارض مربوط به زایمان، از جمله سزارین به دلیل ضربان غیر طبیعی قلب جنین را افزایش دهد.

قابل توجه است که بیشتر خانمها در سه ماهه ی سوم بودند و همگی علائم خفیفی داشتند. اثرات COVID-19 بر روی جنین هایی که مادران آنها در سه ماهه اول یا دوم آلوده شده اند، هنوز نامشخص است. به همین ترتیب، نتایج نوزادان و مادران مبتلا به عفونت شدید کاملاً واضح نیست. از نتایج ارائه شده در این مقاله، مشخص است که مادرانی که مشکوک به عفونت هستند باید به دقت مورد معاینه قرار گیرند و مادران و نوزادان نیز در موارد تأیید شده، نیاز به پیگیری طولانی مدت برای ارزیابی نتایج دارند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200416/Pregnancy-and-fetal-outcomes-with-COVID-19.aspx